#Flags
WAT IS ER VANDAAG NOG MEER TE DOEN OP SCHEVENINGEN? 2e kw
#NaaktStrand
#RookVrijStrand
De feestelijkheden rond het begin van de haringvisserij zijn echter nog niet zo oud. Vanaf 1947 heeft de dag pas een officiële betekenis gekregen. In 1950 is er ook een Comité Vlaggetjesdag opgericht die de organisatie voortaan in handen had. In 1948 was de ‘Redersvereniging Scheveningen’ geïnteresseerd geraakt in feestelijkheden rond het vertrek van de vissersvloot. De reders vonden dat de uitvaart van het eerste gedeelte van de haringvloot op 18 mei met enig vertoon gepaard diende te gaan. In 1950 is er daadwerkelijk het Comité opgericht. Vanaf 1951 heeft de Redersvereniging besloten dat de dag een permanent karakter moest krijgen. n 1950 is het zover. Op de vergadering van de Redersvereniging Scheveningen van 3 mei 1950 meldt de voorzitter dat er een ‘Comité Vlaggetjesdag’ is opgericht. In dit Comité hadden zitting genomen de heren J. v. d. Toorn en D. A. den Dulk voor de rederijen, de heren P. Knoester en C. Vrolijk voor de groothandel, de heren Bronsveld en Ellinkhuizen voor de viswinkeliers en de heer Jac. Vooys voor de visgroothandel. Voorts de heer Den Daas voor de Maatschappij Zeebad, de heer Rensen voor de Gemeente Den Haag en de heer H. van Donk voor de Stichting Scheveningen. Het secretariaat werd waargenomen door de heer Roeleveld. De eerste voorstellen van het Comité waren dat op zaterdagmorgen 27 mei de vlaggen moesten worden gehesen. Op de zaterdagmiddag zou een bedrijfsoptocht worden gehouden begeleid door muziek. ‘s Avonds waren de loggers verlicht en ter afsluiting werd door de Maatschappij Zeebad een vuurwerk aangeboden. Op zondag werd niets gedaan, maar de loggers bleven gepavoiseerd. Op maandag 29 mei zou de vlootrevue worden gehouden. Allereerst werd de wimpel voor de best verzorgde haring in 1949 aan boord van de SCH 262 gehesen. Het hospitaalkerkschip ‘De Hoop’ zou eveneens de vlootrevue meemaken. Een subcommissie bestaande uit de heren J. J. v.d. Toorn, Eschauzier, Roeleveld en twee schippers zouden beoordelen of het weer gunstig was. Indien dit niet het geval mocht zijn dan zou men overwegen, een tiental schepen met zware motoren zonder passagiers de vlootrevue te laten uitvoeren